Tuesday, December 30, 2008

balik kampung time

hari tu famili aku berkumpul utk sambut tahun baru maal hijrah kt kg..serunuk tau, mak sedara aku sume balik kg..hehe.sekali sekala jumpa melepaskan rindu mg serunuk ngan semua sepupu aku..keluarga arwah wan aku dh la ramai, mak aku ade 9 adik beradik, sepupu aku jer ade dalam 36 org..ramai gler..balik umah kg tu mmg tak muat la. tp kali ni yg balik 4 famili jer. takpe la. jadila. famili mak aku, famili mak tih aku, mak uda and induk aku....banyak event srunuk yg aku wat..rumah kg arwah wan aku yang sunyi tu kembali bising balik ngan gelak tawa and jerit pekik famili aku..srunuk. aku tgk mak aku penyer hepi adik beradik dia balik. dia dh naik pangkat as anak sulung sejak maklong aku meninggal.. pak ngah plak meninggal mase dia kecik lagi,,so mak aku la paling sulung skunk..bila adik bradik dia balik mmg hilang penat dia. boleh jer wat keje..huhhu. srunuk tgk diorg berborak, gelak2 mengenang mase muda..aku harap adik beradik aku sok lh jadi camni..rapat sentiasa walau dh berkeluarga kelak..


ni la gamba kg aku..huhuu..byk kenangan aku kt cni



antara perkara yg best terjadi:


huhu ni la kali pertama aku lihat pak tih sgt beria-ria untuk mengerjakan tanah di kg wan aku tu. dia sampai jer kat umah kg terus g trun ke lama kg tu menyangkul tanah nk tanam pokok gaharu katernyer.huuu. tu gamba pak uda ngan pak tih aku. yag best, pak uda gali2 tanah tu satgi tergali sekali dengan paip air kt bawh tu..haha. melimpah ruah air kuar. jadi anak sg..hehe semangat nyer pasl...


ni part yg best, kitorg semua sepupu kumpul reramai bebork samap pagi..bapak ah, tak tau la ape yg kitorg borakan tapi serunuk ah. skali skale dpt jumpa, macm2 bnde nak diborakkan..sambil bork dok menggatah lauk yang ade...dlm gmba ni ade atiq, fatin (adik aku) and naim. waktu ni dh tgh malam. mak cik2 suma dh tdo, kitorg yg bebudak jer masih bork lg. penat dh kene soun suh masuk tido tpi masih terlekat gak kt meja makan tu..dh la gelak besar msg2..mane tak terjaga baby2 yg sdg tido



tp yg alg syok nila dpt jumpa dua org baby kembar ni..hhuhu cumel gler. baby ni anak mak uda aku.. Lelaki. Azhad and Adam. Ya Allah, sgt la lasak. suker gler memanjat tangga, pintu grill and ape saje yg bleh dipanjat..klu g dapur kang segala piuk belanga diorg nk bwk kuar dari rak pinggan tu. di ketuknyer la, disepaknyer la piuk tu. pastu bwk g ruang tamu, and then dtg balik dapur amik yang baru..haha lawak betol la 2 org ni.

ni mase lam kete nk g lubok cine...ni azhad. adam dok kt sit depan



mak masak ikan semilang gulai lemak cili ai..sedapnyer..huhu..
pastu induk wat sambal kicap dia yang paling best skali..mmg rindu ngan sambal kicap tu..hhehe.


p/s : susah nk dpt kenangan macmni. lepas semua blk, penat satu bdn tak tau nape.yer la kg dh jd sunyi bali..huhu

2 comments:

comot said...

sronok ek famly besa...ble gather tu musti best gler...riuh..

Afir said...

sagt riuh..pastu mula la beborak samapi malam2 buta..hehe