Friday, December 19, 2008

makmal ku

hahahahahaha!!!!!!!!!!!!! aku agak heppi harini. nak tau cter nyer...ok cter dia bermula dr hari isnin minggu ni. mase tu aku dh doktor aku dh plan bahawasanya hari selasa adalah hari kami pegi pd untuk membuat sampling utk projek tesis aku. aku pn menunggu la hari selasa setelah 2 minggu projek aku tertanguh kerana tak dpt nak g sampling. exited la aku.

tapi pada pagi selasa supervisor aku tu tipon la aku kate x jd atas mslh teknikal. down sekejap....huhu. k takpe bab dia kate kompem pegi hari rabu.. so aku bincang la brg2 ape yg nak dibawak (kitorg benarnyer nk g amik sampel air laut je pn dgn selut kt dasar air laut tu) so prepare punye prepare, aku bertanye la pasal medium (bahan yg digunakan utk ternak bakteria dr sampel air laut) yg aku wt dekat 2 minggu lepas. bicng punyer bncg, dpendekan citer, barula tperasan ade satu bhn telah tertinggal dr senarai..huhuh sedih nyer, sbbab klu xde bhn tu kemungkinan bakteria tu takkan membiak. aduh nk wat br tak sempat. so aku gamble, balik jer dr pd aku guna jugak medium lame tu..pastu kene biar tiga hari. and Doktor kate klu ade wane hitam trbntuk mknenye adelah bakteria tu..

dan tdi aku pegi...wane hitam muncul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!weeeeeeeeeeeeeeee
srunuk, bakteria ade..hahhahahaha. so xyah penin nk wat medium baru..fuh lega rasenyer td..hahaha. tu yg sbbkan im som happy right now......alhamdulillah.




ni la perubahan warna yg aku dpt dr 6 stesen yg berbeza.hehee ni lepas 3 hari



ni la medium sbelum 3 hari..jernih kan


pastu ni la mendakan hitam yg aku dpt...mase first time aku bukak botol ni..la bau telur busuk. tapi tu petanda baik.hehehe

ni medium yangb aku sediakan, nk buat jer medium ni sampai seminggu tau..(tu sbb aku yag salah prosedure..hehhe).

p/s : makmal aku masih panjang lagi jalan kejernyer.. tapi at least ade improvement kan...