Monday, January 19, 2009

makmal ku yg ntah bler nk menjadi

wah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bengangnyer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
adakah aku dh menjadi agak bangang and bengong....huhhuhuh
bengang + bangang + bengong = eksperimen yg asik gagal...pe nk jadi kat aku ni. dh bape kali dh aku cuba kultur bakteria srb tp masih tak dpt..ni dh percubaan kali ke 6 dgn piring petri yang ke 45..hukhuk..penat2 dh. tukar2 medium lg..igt nk wt medium tu sennag ker..leceh nak mampos tau tak..dh tak larat dh..hukhuk..

tapi takpe, saba je la. maybe ade hikamnyer disebalik sume ni, mgkin semua ni akan mengajar aku menjadi saintis yg lebuh baik dimase depan yang sanggup mengorbankan masa utk kepentingan negara, bangsa dan agamnyer (huhu..ape aku merepek dh)...jum ah tgk gamba aku mase tgh wat medium agar utk penternakan bakteria aku..hukhuk..


tgk la tu dgn tekun n cermat tgh menuangkan agar panas lam piring kultur utk dijadikan medium, muka penuh konsentrasi..ahaks..ni baru dikatakan fokus. bagus fir, kerja yang baik skali..haha (puji dri sendiri xde maknenyer)

keje2 ni dialkukan dalam kebuk wasap yang telah disimbah dgn sinar uv yerk..perkara ni utk elakan kontaminasi (baku sgt) dalam penyerdiaan medium yer..kang klu dh terkontaminasi, sesia jer medium yg disediakan tu..sila la campak kedalam autoclave utk dibuang.


pakai penutup hidung, bab 1, bau edium tu mmg busuj, 2 bab nnti klu tergelak or terbatuk bakteria dari lam mulut takdelah bersepah2 tersembur dlam piting2 medium tu.huhu

p/s : gamba ni diambil oleh kakcik. amse akutgh wat bende ni, kak cik and zur dtg makmal aku nk menyibuk..huhu..dh la beborak n gelak2 dkt dgn medium tu. pastu aku yg kene marah ngan puan mimi (pembantu makmal kesayangan aku... ahaks..bodek2) sebab bercakap2 dpn medium..huhu..puleks
pastu dr azman dtg, n tetibe jer tanyer aku bler rehersal utk gangstarz aku akan diadakan. rupe2nyer zur la tukang penyebar cter bahawasanyer aku ni sdg training utk uji bakat gangstarz..puleks..hampeh sgt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!haha

2 comments:

yanAna said...

ape?
apekah itu???

honeypingu said...

hahaha sian ko kan naseb kami bek slalu tman ko