Monday, March 7, 2011

eh..yer la



Ape persamaan dan perbezaan antara aku dan Kerbau.....??

Perbezaanya :

yang paling obious skali...dh tontulah aku laie kacak dri kobau..tak cayo meh tgk gamba komparison skit..


Dpt bezakan x mane satu aku n mane satu Kerbau


Habitat kami berbeza..aku dallam rumah, manakala 'dia' di luar umah...



Owh home sweet home

Aku Omnivor (bg yang tak tau, ni term utk makhluk yg mkn dging ngan sayur)..'Dio'lak mkn umput yo.



Agak2nyer, klu kerbau tu tau aku mkn dgging kerbau, dia akan respek aku lebih x?

Den study lagi manakalo dio dh bokojo sbgai pesawah




Kerbau ade cita2 x nk masuk U???hmmm...


Persamaan Kami

-Kami berdua ade kait mengait ngan minangkabau..
Nenek moyang aku sala dri minangkabau kek indon...N minangkabau tu dinamo kan sompono permainan lawan kobau..sapo monang jorit kobau den monang = MONANG KOBAU = MINANGKABAU..(ni bukan momain ..botol nih)



-Kerbau bertanduk n aku kdg2 tumbuh tanduk... uhuks...

-Kami bernafas, bergerak, membiak dan berkumuh...

-Lastly, Kami berdua makhluk Allah dan kami saling respek merespek each other...ahhaha

Allah s.w.t berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud:

``Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa, dan orang-orang yang berbuat kebaikan.'' (Surah An Nahl:128)

"Berdasarkan kepada ayat di atas maka agama adalah perintah untuk beriman dan bertakwa kepada Allah dan berbuat baik kepada sesama makhluk.Bertakwa dan melakukan kebaikan adalah landasan utama untuk seseorang itu terus berada pada jalan atau agama Allah.Sehubungan itu, tuntutan ini harus dilaksanakan pada setiap waktu dan keadaan serta kepada setiap makhluk yang ada di alam ini.Dengan itu melakukan kebaikan terhadap alam sekitar yang menjadi elemen utama alam ini adalah sebahagian daripada tuntutan untuk menjadi hamba yang bertakwa dan diredhai Allah.Lanjutan itu juga terdapat pelbagai perintah Allah supaya manusia memberi perhatian dan berbuat baik kepada alam sekitar berserta dengan seluruh unsur yang dikandungnya. Iaitu berbuat baik kepada sesama manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, air, udara dan tanah."(iNSTITUT KEFAHAMAN ISLAM MALAYSIA)

renung2 kan...

2 comments:

Unknown said...

sangat berbeza jadi moral jgn ikut perangai haiwan..

Afir said...

ahhahaa..btol2